Niet verschijnen op afspraak
Niet verschijnen bij huisarts, praktijkondersteuner of assistente zonder af te bellen heeft consequenties.
Het komt helaas regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet op het spreekuur verschijnt. Hiermee gaat kostbare tijd verloren, zowel voor de huisarts en zijn personeel als voor uw mede-patiënten. Er is immers op uw komst gerekend!
Wat doet u als u een afspraak af wilt zeggen?
Het kan altijd gebeuren dat u de afspraak niet door kunt of wilt laten gaan. Belt u in dat geval ten minste 24 uur van te voren op en geef door dat u niet kunt komen. Een andere patiënt kan dan in uw plaats ingepland worden.
Wat geberut er als u niet tijdig afzegt?
Bij niet verschijnen zonder bericht ontvangt u een rekening à € 17,50. Bij dubbele afspraken of afspraken met de praktijkondersteuner is dit € 35,-. De verzekeraar vergoedt dit niet; u dient het bedrag zelf te betalen per bank-overschrijving.
Huisregels
- Medewerkers van de praktijk en patiënten gaan op een repsectvolle manier met elkaar om
- Mobiel telefoneren mag maar houdt rekening met anderen
- Als u in gesprek bent met een zorgverlener telefoneert u niet
- Bij calamiteiten volgt u de aanwijzingen op van de medewerkers van de praktijk
- Zonder geldige reden mag u niet in de praktijk aanwezig zijn
NAW-gegevens en telefoon-/mobielnummer; verzekeringsgegevens.
U bent zèlf verantwoordelijk om wijzigingen in NAW/telefoongegevens direct door te geven. De praktijk is niet verantwoordelijk indien als gevolg van niet kloppende gegevens praktijkvoering en medische behandeling niet optimaal of vertraagd verlopen. Indien u van verzekeraar verandert wordt dit automatisch doorgeven aan de praktijk. Bij niet kloppende verzekeringsgegevens behoudt de praktijk zich het recht voor u uit te schrijven.
Gele kaart
Onfatsoenlijk gedrag of onfatsoenlijke bejegening (bijvoorbeeld schelden, intimidatie) van personeel of mede-patiënten wordt in onze praktijk NIET GETOLEREERD. Hierop staat een gele kaart; 2 maal geel is rood.
Rode kaart
Op dreigend (verbaal of fysiek) of gewelddadig gedrag naar personeel of mede-patiënten staat rood. Dit betekent het direct inschakelen van de politie en het definitief beëindingen van de arts-patiënt-relatie.
Opname consulten
In de opleiding tot huisarts speelt communicatie-training een belangrijke rol; onze huisarts-in-opleiding dient hiervoor video-opnamen van sommige consulten te maken. Deze opnamen zullen alléén bekeken worden in de praktijk met de huisarts-opleider of op de Radboud Universiteit in het kader van deze training. De huisarts-in-opleiding zal u altijd tevoren vragen om toestemming voor opname; het staat u uiteraard vrij om te weigeren.
Indien u zelf graag een audio-opname van een consult met huisarts Sluimer wenst te maken, om bv. thuis de informatie nog eens op een rij te zetten, kan dat. Geeft u dit bij het begin van het consult duidelijk aan. U kunt de opname zelf terug luisteren of met betrokken familieleden/vrienden; het is niet toegestaan deze opnamen breder te delen op bv. social media.
Het zonder medeweten van huisarts Sluimer of colllega-huisartsen opnemen van een consult is verboden en is een vetrouwensbreuk in de arts-patiënt-relatie en leidt tot het definitief opzeggen van deze relatie door de huisarts.
Aanvullend onderzoek: kosten en uitslagen
Indien tijdens een consult in overleg met u aanvullend onderzoek is aangevraagd (bv. bloedonderzoek, röntgenfoto) gaat dit ten koste van het eigen-risico van uw zorgverzekering. Daarnaast bent u zelf verantwoordelijk om dit uit te laten voeren (bv. in het Deventer Ziekenhuis) en enkele dagen hierna bij de praktijk navraag te doen naar de uitslag hiervan. Uitslag van weefselonderzoek (“PA”, na een chirurgische ingreep) duurt 2-3 weken, ook hiervoor dient u zelf actief navraag te doen bij de praktijk.
Suggesties
Graag verbeteren wij onze service naar u verder; indien u suggesties hiervoor heeft zijn deze meer dan welkom! U kunt dit zowel mondeling (een suggestie tijdens uw consult) als via een e-consult doen via de Dr. Dichtbij app of MijnGezondheid.net.
Klachten
Mocht u ontevreden zijn over behandeling of bejegening dan horen wij dit graag; u kunt dit mondeling doen tijdens een speciaal daarvoor gepland consult bij de huisarts of dit via dit klachtenformulier kenbaar maken. Als u het lastig vindt met de huisarts zelf hierover te praten kunt u ook een afspraak maken met onze praktijkmanager.
Mocht dit niet tot een voor u bevredigende situatie leiden, kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Zij probeert een oplossing te vinden voor uw klacht, maar kan ook bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en behandelt uw klacht vertrouwelijk.
U kunt uw klacht op verschillende manieren aan de klachtenfunctionaris voorleggen:
– Stuur uw klacht per mail naar de HCDO
– Stuur een brief naar de HCDO
– Bel tijdens kantooruren naar de HCDO
Vermeld in ieder geval uw naam, telefoonnummer en geboortedatum. Dient u een klacht in namens iemand anders, dan graag de naam en geboortedatum van de betrokkene vermelden. Vermeld ook de datum wanneer u contact met de Spoedpost Huisartsenzorg heeft gehad.
Contactgegevens Klachtenfunctionaris
Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken
Nico Bolkesteinlaan 75
7416 SE DEVENTER
Telefoon: 0570-501770
E-mail: info@hcdo.nl
Website: www.hcdo.nl
Bent u niet tevreden met de oplossing?
Komt u ook met de klachtenfunctionaris niet tot een oplossing, dan kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de Geschilleninstantie Huisartsenzorg. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Voor meer informatie kijk op www.skge.nl.
Privacy en geheimhouding bij klachten
Als er een klacht wordt ingediend, dan wordt daar vertrouwelijk mee omgegaan. Dat betekent dat gegevens alleen ter beschikking worden gesteld aan de personen die betrokken zijn bij de behandeling van de klacht.